In articolul precedent, am construit o lista care continea toate instrumentele necesare dezvoltarii aplicatiilor pe Windows Mobile. Dupa instalarea acestora, putem porni la crearea primei noastre aplicatii.
Vom construi un simplu exemplu, de tip “HelloWorld”: afisarea textului introdus de utilizator dintr-un control Textbox.
FILE – NEW PROJECT
Alegem din Project types limbajul Visual C#, categoria Smart Device. In partea dreapta, selectam template-ul din Visual Studio, Smart Device Project.
De asemenea, gasim proiect de tip Smart Device si in categoriile Visual Basic si C++. Nu trebuie sa ne facem griji in privinta versiunii de .Net Framework, putem alege oricare, pentru ca dezvoltarea se va face pe una din versiunile de .Net Compact Framework, aleasa la pasul urmator.
Vom numi aplicatia HelloWorldStandardEx si apoi, OK.
Dupa inchiderea acestei prime ferestre, va aparea imediat o alta fereastra, in care vom alege tipul proiectului Smart Device. Vom selecta platforma Windows Mobile pentru care dorim sa dezvoltam aplicatia. Pentru aplicatia noastra de Windows Mobile 6.5, vom avea nevoie de Windows Mobile 6 Standard SDK.
In continuare, vom alege versiunea de .Net Compact Framework 3.5.
Ultimul pas pe care il vom face in aceasta fereastra inainte de a apasa OK, este de a selecta din Templates, sablonul necesar construirii unei aplicatii, Device Application.
Observatie: in partea de jos a ferestrei exista un link, catre siteul Microsoft, in care veti gasi instrumentele necesare dezvoltarii Windows Mobile (SDK, DTK, emulatoare).
Apasam OK pentru a construi proiectul. Asa va arata forma pe care vom crea aplicatia.
Putem folosi una din optiunile utile care apar la click dreapta, in zona dispozitivului, si anume Show Skin pentru a vedea forma cu/fara tema. Optiunea Properties, din acelasi meniu, va afisa proprietatile formei. Asupra unora, vom aduce modificari:
Daca ati mai programat desktop folosind Visual Studio, o sa vi se para familiar. Exista suita de controale, organizate in Toolbox, pe care le putem folosi prin “drag and drop”, iar proprietatile fiecarui control organizate in Properties.
Facem “drag and drop” pentru un control Label. Apasam F4, pentru apelarea ferestrei cu proprietatile controlului. Il redenumim si ii adaugam un alt text:
Adaug un control Textbox. Voi modifica numele, culoare pentru fundal, culoare pentru text:
Name: txtIntro
BackColor: Silver
ForeColor: White
Nu e nevoie sa ne ocupam, in mod deosebit, de latimea texbox-ului. Vom folosi cod pentru ca latimea controlului sa fie egala cu cea a display-ului dispozitivului.
Apelam meniul prin clic dreapta, selectam optiunea View Code, iar in constructorul formei, adaugam:
txtIntro.Width = System.Windows.Forms.Screen.PrimaryScreen.Bounds.Width;
Adaugam o metoda numita Demo, care va prelua textul introdus si il va afisa.
private void Demo() { //ascundem controlul textbox txtIntro.Visible = false; //fundalul formei va fi albastru this.BackColor = Color.Blue; //culoarea textului afisat va fi alba lblInfo.ForeColor = Color.White; //textul va fi afisat in coltul din stanga lblInfo.Location = new Point(0,0); //verificam daca a fost introdus text if(txtIntro.Text.Length == 0) { lblInfo.Text ="Nu ai introdus text!"; } else { //textul va fi preluat din textbox lblInfo.Text = txtIntro.Text; } //blocam butonul pentru Demo menuItem1.Enabled = false; }
SoftKey-ul 1 al dispozitivului, va apela metoda Demo, asa incat vom da un click pe butonul corespunzator softkey-ului si vom redenumi proprietatea Text (Demo).
Dublu click pentru a crea evenimentul de click in Form1.cs, unde vom apela metoda Demo.
Asemanator, vom proceda si pentru SoftKey-ul din dreapta, care va fi denumit Iesire, iar in evenimentul de clic, va contine cod care va inchide aplicatia:
Application.Exit();
Daca se compileaza (CTRL-SHIFT-B) cu succes :D, apasam F5.
La rulare, va aparea o fereastra in care putem selecta emulatorul. Vom selecta USA Windows Mobile 6.5 Standard Landscape QVGA Emulator (datorita DTK instalat am emulator de 6.5).
In cazul in care, de cele mai multe ori, folositi acelasi emulator, poate nu doriti ca la fiecare rulare sa apara aceasta fereastra: debifati optiunea: Show me this dialog each time I deploy the application.
Continuam si apasam butonul Deploy. Prima data cand se va face deployment-ul va dura mai mult timp, pentru ca nu va contine doar aplicatia, ci si tot sistemul de operare.
Dupa sfarsitul deployment-ului, aplicatia va fi rulata:
Introducem text si apasam butonul Demo. Aplicatia va afisa textul introdus, sau textul standard in cazul in care nu am introdus text:
Butonul Iesire va inchide aplicatia.
Cand vom incerca sa inchidem emulatorul, putem salva si starea acestuia, pentru un viitor deployment mai rapid.
Acest scurt si foarte simplu exemplu a fost cu scopul acomodarii cu instrumentele de lucru necesare Windows Mobile.
Solutia aplicatiei poate fi descarcata de aici.
In urmatorul articol, vom contrui o aplicatie touchscreen cu ajutorul Windows Professional SDK.