In articolul precedent, am prezentat caracteristici ale programarii pentru dispozitivele mobile, in special programarea pentru Windows Mobile, considerand ca dezvoltatorii, care vor sa exploateze aceasta ramura a programarii, trebuie incurajati: curba de invatarea este una medie (mult mai usoara pentru dezvoltatorii Win32), este disponibil debugger (depanator), exista emulatoare gratis, mediu de dezvoltare, optiuni pentru deployment, optiuni pentru creare setup (OTA, CAB, ActiveSync), singurul cost implicat fiind cel al mediului de dezvoltare.
In primul articol dedicat Windows Mobile, am scris pe scurt despre o istorie a sistemului de operare Windows pentru dispozitivele mobile.
Windows Mobile apare in anul 2000, – Pocket PC 2000 – astazi purtand numele de Windows Phone. Un punct important in evolutia acestui sistem de operare il constituie Windows Mobile 6.5.
Initial, conform lui Steve Ballmer, versiunea 6.5 nu a fost inclusa in strategia Windows Mobile. Dupa lansare, unii l-au vazut ca o schimbare in bine fata de celelate versiuni, altii ca o dezamagire in comparatie cu sistemele de operare concurente.
Din punct de vedere al performantei (modul in care se incarca aplicatiile, ruleaza animatiile, scrolling, navigare), Windows Mobile 6.5 nu exceleaza, fiind bazat tot pe Windows CE 5.2, la fel ca versiunile Windows 6.1 sau 6.0, cu toate ca dispozitivele pe care ruleaza sunt mult mai puternice.
In comparatie cu versiunea 6.1, interfata Windows Mobile 6.5 prezinta o imbunatatire considerabila. Aduce nou program pentru aplicatiile Windows Mobile (Windows Marketplace for Mobile), un serviciu de backup si restore( My Phone), un web browser mobil imbunatatit (Internet Explorer Mobile) care suporta Flash si Javascript, cu o mai buna navigare a paginilor Web.
Cea mai mare dezamagire printre utilizatorii Windows Mobile 6.5 este aceea ca nu se poate upgrada sistemul de operare. Lipsa integrarii cu Zune sau un Windows Media Player imbunatatit, suportul doar pentru ecranele tactile “resistive touchscreens” si abia mai tarziu pentru “capactive touchscreens”, se numara printre nemultumiri.
Dispozive care ruleaza versiunea de Windows Mobile 6.1 pot fi update la 6.5.
Au urmat mai multe build-uri : 6.5.1, 6.5.3, 6.5.5, toate lansate cu scopul de aduce imbunatatiri interfetei: orientare “finger friendly”, eliminarea folosirii “stylus”-ului, “drag & drop”.
O prezentare video, in doua parti, despre Windows Mobile 6.5 pe un dispozitiv HTC Imagio poate fi vizionata pe mobileburn.com.
Cel mai important factor in abordarea dezvoltarii pe un anumit dispozitv este cel al prezentei touchscreen-ului sa nu.
Clasificare dispozitive in Windows Mobile 6.5
Platforma | Tip dispozitiv |
Windows Mobile Standard | Non-touch enabled phone |
Windows Mobile Classic | Pocket pc and similar devices |
Windows MObile Professional | Touch enabled phones |
Clasificare in functie de touchscreen
Platforma | Touchscreen |
Windows Mobile Standard | NU |
Windows Mobile Classic | DA |
Windows Mobile Professional | DA |
Clasificare sdk-uri pentru dezvoltarea Windows Mobile
Platforma | Sdk pentru download |
Windows Mobile Standard | Windows Mobile 6 Standard SDK |
Windows Mobile Classic | Windows Mobile 6 Professional SDK |
Windows Mobile Professional | Windows Mobile 6 Professional SDK |
Instalarea amandurora nu creeaza nici un fel de conflict.
Pentru beneficiile dezvoltarii in Windows Mobile 6.5 e nevoie de instalarea Developer Kit 6.5. Acesta este diferit fata de sdk-uri, pentru fiecare dintre acestea existand o versiune. Developer Kit contine emulatoare si exemple de aplicatii, iar pentru SDK-ul Professional are in plus API-uri pentru dezvoltarea cu touchscreen – “gesture API”.
In articolul urmator vom construi lista cu instrumentele necesare dezvoltarii unei aplicatii in Windows Mobile 6.5.
Windows Mobile 6.5 detine : functionalitati de baza (API pentru telefonie, SMS, vibratii, rezolutie), functionalitati importante (Bluetooth, WI-FI, web-browser, media player), functionalitati high-end (GPS, International Languages).
Windows 6.5 pare a avea misiunea de a tine dezvoltatorii si utilizatorii pe loc pana la lansarea Windos Mobile 7, sistem de operare pentru mobile in care Microsoft isi pune sperante. Cu o noua platforma de dezvoltare bazata pe standarde Web 2.0, cu instrusmente de dezvolatare Microsoft, .Net, Silverlight, XNA, Windows Phone 7 Series promite ca va fi axat pe “end user experience”. Pentru dezvoltatori, chiar daca instrumentul principal pentru dezvoltare va fi Visual Studio 2010, va mai trece un timp dupa lansare pana la includerea unor “development kits” cu template-uri pentru mobile si alte functionalitati asemanatoare.